در این مطلب قصد دارم تا مداری ساده اما کاربردی یعنی مدار موزیکال را به شما معرفی کنم. این مدار برای افراد تازه وارد و یا علاقه مندان به الکترونیک بسیار مفید بوده و می‌توان با هزینه اندک ساخته شود.

همان‌طور که از اسم مدار مشخص است، با اعمال ولتاژ این مدار ملودی خاصی را تولید خواهد کرد و موزیکال می باشد. ابتدا نگاهی به شماتیک مدار آن میندازیم:

موزیکال

شکل ۱: شماتیک مدار موزیکال

 

همان‌طور که دیده می‌شود، این مدار متشکل از:

–  یک باتری DC (ترجیحاً ۹ ولت)،

– یک دیود ساده مدل ۱N4001،

– دو مقاومت معمولی (R2=330/1000 Ω و R1=1000 Ω)،

– یک دیود زنر ۳ ولتی معمولی،

– یک ترانزیستور NPN مدل BD139،

– یک آی سی تولید ملودی BT66T

– و یک اسپیکر ۸ اهمی می‌باشد.

نقش دیود D1، از بین بردن نوسانات و ریپل های ورودی احتمالی است. خروجی آی سی تولید ملودی باید به اسپیکر وصل شود تا صدایی قابل شنیدن تولید نماید. آی سی مدل BT66T قابل تعویض با آی سی UM66 خواهد بود اما من در این مدار از این نوع بهره برده ام.

این آی سی دارای سه پایه می باشد: پایه ورودی، زمین و خروجی.

BT66T

شکل ۲: آی سی تولید ملودی با مدل BT66T

 

این آی سی ها در انتهای نام خود سه شماره مختلف را نیز به همراه دارند. اعداد انتهایی تعیین کننده نوع ملودی و در واقع نوع مدار موزیکال نهایی خواهد بود. مدل BT66T-19L موزیک For Elise، مدل BT66T-02L موزیک Jingle bell، مدل BT66T-08L موزیک Happy Birthday، مدل BT66T-19L موزیک Love story و مدل BT66T-19L موزیک It’s a Small World را تولید می‌کنند.

همان‌طور که در شکل ۱ مشخص است، پایه زمین (GND) آی سی به صورت مشترک با آند دیود زنر و امیتر ترانزیستور به منفی باتری وصل می شوند. همچنین خروجی آی سی نیز با یک مقاومت به بیس ترانزیستور وصل شده تا جهت اسپیکر تقویت گردد.

برای ساخت این مدار ابتدا باید مدار آن در محیط پروتئوس یا آلتیوم رسم شده تا آماده چاپ بر روی PCB باشد. برای خرید آماده این PCB از لینک زیر استفاده نمایید. سپس با توجه به جایگاه هر قطعه که روی برد مشخص شده است، باید قطعات را با یک هویه ۴۰ وات لحیم کاری کرد. نکته مهم در هنگام لحیم کاری، توجه به جهت کاتد و آند دیودها، مثبت و منفی باتری، سه پایه آی سی BT66T و ترانزیستور است. در شماتیک PCB تمامی موارد به‌صورت شکل رسم شده است. شکل زیر نیز نمایی ۳ بعدی از مدار در محیط پروتئوس نشان می‌دهد.

شکل ۳: شماتیک سه بعدی مدار در نرم افزار پروتئوس

 

اگر مراحل لحیم کاری مطابق تصاویر و توضیحات بالا و به درستی پیش رود، مدار خروجی موزیکال مشابه با کلیپ زیر خواهد بود که نحوه ی کار مدار را نشان می دهد.

خرید PCB مدار موزیکال

 

همچنین بخوانید: چگونه مدار چاپی تهیه کنیم؟

بازدید مطلب:۶۱۷۷بار